Dit vinden jullie van ons!

Resultaten onderzoek naar klanttevredenheid

We willen graag weten hoe jullie over ons denken. In september deden wij daarom onderzoek naar klanttevredenheid. Inmiddels kunnen wij de resultaten met jullie delen. Wij zijn erg blij met de opkomst. Want met jouw antwoorden kunnen wij onze dienstverlening verbeteren!

Wat vinden jullie van onze communicatie, service en dienstverlening? En hebben jullie vertrouwen in SPW? Onder andere deze vragen stelden wij in ons onderzoek naar klanttevredenheid. Wij stuurden onze vragenlijst naar 6.000 actieve deelnemers, 6.000 niet-actieve (oud)deelnemers en 3.000 gepensioneerden. We delen hier graag de belangrijkste resultaten.

Tevreden met de resultaten
We zijn erg tevreden met de positieve resultaten. Als gemiddeld cijfer voor tevredenheid kregen we een ruime voldoende:

  • Vertrouwen: 7,5
  • Communicatie: 7,7
  • Service en dienstverlening: 7,6
Resultaten actieve deelnemers:
Actieve deelnemers zijn zeer positief over SPW. Zij zien ons als een betrokken, sociaal fonds met een persoonlijke dienstverlening. Zij noemen de hoge dekkingsgraad en open, duidelijke en transparante communicatie vaak als positieve eigenschappen. De beloftes ‘goed voor elkaar’ en ‘goed voor elkaar hebben’ zijn nog altijd passend.
Resultaten niet-actieve deelnemers:
Ongeveer de helft van de niet-actieve deelnemers ziet SPW als een betrokken en sociaal fonds dat handelt in hun belang. Uit vrije keuze zouden ze weer voor SPW kiezen. De beloftes ‘goed voor elkaar zijn’ en ‘goed voor elkaar hebben’ vinden ze nog steeds passend. Met name de respondenten onder de 45 jaar vinden dit. Onze beloftes worden voornamelijk geassocieerd met de solidariteit onder deelnemers en met SPW. Ze zijn nog voorzichtig in hun oordeel over het nieuwe pensioenstelsel, maar vertrouwen er duidelijk wel op dat ze goed worden meegenomen in de overgang.

Resultaten gepensioneerden
Gepensioneerden hebben een zeer positief beeld van SPW. Ze zien ons als een betrouwbaar fonds met een goede dekkingsgraad. Ook zijn ze tevreden met de uitbetaling en de wijze waarop we hen informeren. Het aantal gepensioneerden dat bij vrije keuze zeker voor SPW zou kiezen is dan ook gestegen ten opzichte van vorig jaar. De beloftes ‘goed voor elkaar zijn’ en ‘goed voor elkaar hebben’ worden geassocieerd met 'we luisteren naar de leden' en 'verantwoord omgaan met beleggingen'. De meerderheid vindt deze beloftes nog steeds goed bij SPW passen. Onvrede kwam voornamelijk voort uit het niet/nauwelijks verhogen van de pensioenen (indexeren) over de afgelopen jaren.

Goed nieuws: per 1 januari 2022 verhogen wij de pensioenen. Lees hier meer over de verhoging.

spw-resultaten-ktoWat willen jullie van ons?
Jullie wilden ook wat van ons weten. Hier gaat SPW mee aan de slag. Dit en meer vind je in de infographic die we hebben gemaakt met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek.

Bekijk de infographic

Verantwoord beleggen
Met je pensioeninleg doe je meer dan je denkt. Want dankzij jouw inleg kunnen we beleggingen doen die én een goed rendement opleveren én bijdragen aan de transitie die nodig is voor een duurzame toekomst. Voor huidige en toekomstige generaties. Ook dáár gaan we mee aan de slag in 2022.

Bron: Klanttevredenheidsonderzoek SPW, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MWM2, rapportage oktober 2021, N = ca. 1000 deelnemers

03-01-2022

Chat met SPW